Вся побутова техніка, яку ми придбаваємо в своєму буденному житті не є вічною. Щось з’являється на ринку новіше, щось виходить з ладу. Якщо ж з новинками більш менш ясно (стару техніку можна списати, перепродати, в кінцевому випадку – відвезти на дачу), то з питанням виходу техніки з ладу в період гарантійного терміну та після закінчення гарантії все набагато складніше. Особливо це стосується мобільних телефонів.
Як вже зазначалося раніше, до 13.01.2006 року діяла стара редакція Закону України "Про захист прав споживачів", в якій було визначено, що у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач, за своїм вибором, мав право вимагати:
1. пропорційного зменшення ціни;
2. безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
3. відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
4. розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;
5. вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.
Однак, нині діє нова редакція закону, якою визначено що споживач має право вимагати повернення коштів або обмін товару на якісний тільки у випадку виявлення істотних недоліків, тобто тих які взагалі не можуть бути усунуті, його усунення потребує понад чотирнадцять календарних днів або він робить товар суттєво іншим, ніж передбачено договором.
Тому звертаючись до магазину, де споживач придбав мобільний телефон, з питанням виходу його з ладу, в більшості випадків він чує: "Вам необхідно звертатися в сервісний центр, ми його будемо ремонтувати тощо".
І споживач, на знаючи своїх законних прав, починає "шукати правду"…
Так, нажаль, нині дійсно при виході мобілки з ладу (як і іншої побутової техніки) споживачеві потрібно погоджуватись з проведенням гарантійного ремонту (безкоштовного на протязі дії терміну гарантії), який пропонує продавець. Однак і тут є свої особливості, на яких ми хотіли б зупинитись детальніше.
По-перше, всі претензії щодо якості товару рекомендуємо пред’являти виключно продавцю (бажано в письмовій формі, оформлюючи претензію, заяву тощо). Адже хто повинен нести відповідальність за неякісний товар, що Вам продали?
По-друге, і найголовніше, обов’язково вимагайте (також в письмовій формі) усунення недоліків у строк 14 днів, а не в інший термін, що пропонується продавцем (виконавцем).
Чому найголовніше? Наші підприємці сьогодні досить освічені в нормах діючого законодавства. Досить часто мають місце випадки, коли підприємець, користуючись неуважністю або безграмотністю споживача, пропонує підписати такий собі "Акт приймання-передачі в ремонт", споживач, не читаючи, підписує і чекає свого телефону місяць, два, три і т.д. Так, в нашому місті є випадки, коли підприємці, приймаючи телефони (mp3-плеєри, фотоапарати тощо) на гарантійний ремонт, користуються необізнаністю покупців і встановлюють терміни ремонту такі як:14 днів + 7 днів на транспортування, 30 календарних днів, 60 днів, 90 днів, і саме найцікавіше, мають місце факти і до нескінченності, поки не буде виконано ремонт. В більшості випадків такі терміни ремонту зазначені дрібним шрифтом і покупець не звертає на них увагу.
Чому саме так? Відповідно до ст. 8 Закону України "Про захист прав споживачів", при пред'явленні споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару вони повинні бути усунуті протягом чотирнадцяти днів з дати його пред'явлення або за згодою сторін в інший строк. Неуважно читаючи документи, Ви підписуєте. Своїм підписом Ви самостійно погоджуєтесь на більш довгий термін, ніж 14 днів. Це і є прояв суті норми Закону "за згодою сторін в інший строк".
Запам’ятайте: Ви маєте право відмовитись і вимагати усунення недоліків в термін, не більший 14 днів.
І якщо підприємцем не забезпечене усунення недоліків в строк 14 днів, то маєте право відмовитись від ремонту та вимагати обмін на якісний телефон або повернення коштів (п.1 ст.8 Закону України "Про захист прав споживачів").
По-третє. Майже завжди підприємці чомусь забувають повідомляти споживачів про те, що вони мають право на товар з обмінного фонду.
Що це таке? Відповідно до вищезгаданої статті Закону, на письмову вимогу споживача на час ремонту йому надається (з доставкою) товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) незалежно від моделі. Для цього продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача, встановлені частиною першою цієї статті) зобов'язані створювати (мати) обмінний фонд товарів. Тобто, на час гарантійного ремонту Вашого основного виробу продавець зобов’язаний, за Вашою письмовою вимогою, надати у тимчасове користування інший товар. А забувають повідомляти про це споживача, оскільки сам споживач письмово не вимагає цього. Це стосується і мобільних телефонів також.
По-четверте, правильно і в повній мірі оформлюйте документи, що підтверджують факт здачі в гарантійний ремонт товару, з обов’язковим зазначенням: дати прийому в ремонт, заявленого дефекту, опису зовнішнього вигляду (до найменшої подряпини), термін усунення дефекту та дату повернення.
По-п’яте, будьте дуже уважні перед тим, як підписуєте будь – які документи, уважно перечитуйте, при виникненні запитань – перепитуйте. Ставлячи свій підпис, Ви погоджуєтесь на ті умови, що Вам пропонують.
По-шосте, приймаючи техніку з ремонту – перевіряйте її справність, комплектність, цілісність та повне заповнення гарантійних документів одразу на місці
Щодо проведення післягарантійних ремонтів мобільних телефонів, то рекомендуємо звертатись також безпосередньо до авторизованих сервісних центрів, оскільки тільки тут Ви отримаєте всі необхідні гарантії щодо якості проведених ремонтів і будете впевненими, що під час здійснення ремонту Вам поставили саме ту деталь, яка передбачена заводом – виробником, а не з якого-небудь іншого (в деяких випадках неякісного) апарату.
Матеріал підготовлено відділом з питань захисту прав споживачів виконкому Криворізької міської ради